رموز گنج و باستان شناسی
رموز گنج و باستان شناسی
آموزش گنج یابی، باستان شناسی، دفینه، زیرخاکی و عتیقه

عادات رایج مشتریان طراحی گرافیکی

مشتریان طراحی گرافیکی در کسب و کارهای مختلف به دنبال بهترین طراحی ممکن هستند. طراحی حرفه‌ای به رشد برندها و متمایز شدن در بازار رقابت کاری کمک می‌کند. طراحی گرافیکی مطلوب و جذاب نتیجه همکاری متقابل میان طراح و مشتری است. هر دو طرف باید از نیازهای یکدیگر مطلع شوند و در مورد طراحی کلی به اتفاق نظر برسند.

اگر در کارهای گرافیکی و حتی نقاشی تبحر دارید می توانید با انجام پروژه هایی مانند سفارش طراحی چهره، طراحی تمبر پستی اختصاصی و … به صورت دورکاری کسب درآمد کنید. گاهی اوقات طراحان گرافیکی در پروژه های طراحی انیمیشن و ساخت و طراحی لوگو در مواجهه با برخی از مشتریان دچار مشکلات مشابهی می‌شوند.

 

۱.طراحی فوق العاده در ازای قیمت خیلی ارزان را انتظار دارند

بسیاری از مشتریان به هوای اینکه امروزه همه به فتوشاپ دسترسی دارند؛ ارزش چندانی برای طراحی گرافیکی قائل نیستند. دستمزد ارزان در ابتدای کار یک طراح، منطقی به نظر می‌رسد. اما در هنگامیکه طراح به تجربه کاری و عملکرد خوبی رسید؛ دیگر به هر قیمتی دست به طراحی نمی‌زند.

بسیاری از مشتریان هم به دنبال قیمت‌های ارزان هستند. ولی یک طراح حرفه‌ای، ارزش واقعی کارش را می‌داند و تنها برای افرادی که ارزش کارش را می‌دانند؛ قلم می زند. با ارائه نمونه کار، به مشتری نشان دهید که استخدام شما بهترین انتخاب ممکن است.

 

۲.طراحی  بر اساس ویژگی‌های معین را انتظار دارند

مشتری در چنین شرایطی قبل از پرداخت هزینه خواهان دیدن طراحی نهایی است. تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. این روش تنها راه کسب درآمد در شرایط قحطی کار است. اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید. به مشتریان اجازه دهید تا به جای ویژگی‌های مد نظرشان، شما را براساس نمونه کارهای فوق العاده قبلی، انتخاب کنند. تنها در شرایطی که می‌خواهید در مسابقه خاصی شرکت نموده یا طراحی خودتان را در معرض فروش قرار دهید؛ طبق ویژگی‌های معین کار کنید.

البته حواستان را جمع کنید، گاهی اوقات افرادی از درون انجمن‌ها یا نهادهای خاصی سفارش طراحی گرافیک، طبق ویژگی‌های معین را می‌دهند، این افر اد مشتری نبوده و خودشان طراح هستند. با این روش به راحتی اثر شما را می‌دزدند و در پروژه‌های خودشان مورد استفاده قرار می‌دهند.

۳.تأخیر در پرداخت‌ دارند

برخی از مشتریان به تأخیر در پرداخت یا عدم پرداخت، معروف هستند. برای مقابله با این مشکل، همواره پیش پرداخت بگیرید. ثبت سفارش در سایت‌های دورکاری مثل کارلنسر، تسویه حساب را تضمین می‌کند. می‌توانید برای پروژه‌های کوچک، تمام مبلغ را در ابتدای کار مطالبه کنید و فایل نهایی را قبل از دریافت تمام مبلغ، ارسال نکنید.

 

۴.از ابتدای کار برای  پروژه برنامه ریزی ندارند

تا حد امکان قبل از شروع به کار، پروژه را برنامه ریزی کنید. شاید مشتری موعد تحویل مشخص و دقیقی را در نظر دارد ولی به او خاطر نشان کنید که قبل از شروع پروژه باید برنامه ریزی کامل را انجام دهید. بعد از مشورت و گفتگو با مشتری، فهرستی از جزئیات پروژه به همراه قیمت و شروط خودتان را ثبت کنید.

 

۵.از همان ابتدا تصاویر و اسناد مورد نیاز را در اختیارتان قرار نمی‌دهند

یکی از بدترین عادات متداول در میان مشتریان طراحی همین مورد است. بارها به آنها تأکید کنید که قبل از شروع کار، تصاویر و اسناد مورد نیاز را به موقع در اختیارتان قرار دهند. اگر با متن و جزئیات مبهم و نامناسب به طراحی بپردازید به نتیجه دلخواه نمی‌رسید. این قضیه را به مشتریان گوشزد کنید.

 

۶.برای پروژه‌های چاپی، تصاویر واضحی ندارند

مشتری در این شرایط مفهوم وضوح تصویر و اهمیت آنرا درک نمی‌کند. عکاسی با وضوح بالا را به آنها پیشنهاد کنید ولی اگر باز هم تمایل به استفاده از تصاویر نه چندان واضح دارند؛ پس تا حد امکان از این تصاویر در اندازه‌های چاپی کوچک استفاده کنید. اگر آنها تصاویر خوبی را ارائه نکرده‌اند پس این قضیه را در قرارداد ثبت کنید. در صورتی که مشتری قصد چاپ طراحی را دارد؛کیفیت نامناسب تصاویر را به او گوشزد کنید تا جایی برای گلایه باقی نماند.

 

۷.طراح را وادار به استفاده از لوگوها و عناصر بی کیفیت می‌کنند

مشتریان در اغلب اوقات از طراح می‌خواهند تا لوگوها و عناصر طراحی موجود را درون پروژه فعلی به کار گیرند. باید در مورد به کارگیری یا عدم استفاده از این عناصر تصمیم گیری کنید. اگر این عناصر به کل طراحی آسیب نمی‌زنند؛ از آنها استفاده کنید. نظرات خودتان را با مشتری در میان بگذارید تا بهترین راه حل ممکن را به دست آورید.

 

۸.بزرگتر کردن نوشته را مطالبه می‌کنند

همواره این مناقشه بر سر اندازه خط و نوشته میان طراح و مشتری وجود دارد. با توجه به هماهنگی عناصر طراحی و آگاه سازی مشتری به بهترین انتخاب ممکن می‌رسید.

 

۹.اصلاحات بسیار زیاد را مطالبه می‌کنند

اگر قبل از آغاز پروژه، تمام جزئیات و اصلاحات را لحاظ کنید؛ دیگر نیازی به اصلاحات بیش از حد در پایان کار نیست. تمامی این اصلاحات را بنویسید. ایمیل و مطالب ارسالی مشتری را ذخیره کنید تا در پایان کار با طراحی نهایی تطبیق دهید. ذهن انسان فراموشکار است و مشتریان گاهی اوقات جزئیات درخواستی خودشان را فراموش می‌کنند. این شرایط در طراحی لوگو و ترسیم هویت گرافیکی برند بسیار متداول است.

 

۱۰.فعالیت بیشتر از توافق اولیه را مطالبه می‌کنند

این تقاضا جنبه خوب و بد دارد. اگر کارتان را زیاد کند و پولتان اضافه نشود، فایده‌ای ندارد. اگر روی هزینه بالاتر به توافق برسید، کار بیشتر روی پروژه خوب است.

 

۱۱.هیچگاه برای دیدن نمونه‌ها یا پاسخ به پرسش‌ها، در دسترس نیستند

مشتریان طراحی در اغلب موارد مشغله دارند و به طور همزمان روی چند پروژه کار می‌کنند. طراحان باید نمونه کارهای اولیه را به مشتری نشان دهند تا اصلاحات لازم، انجام شده و پرسش‌های مهم را مطرح کنند. طراح باید برای برقراری تماس با مشتری مسیرهای مختلف ارتباطی را امتحان کند تا او را از مسائل پیش آمده و روش‌های حل یا کاهش این مسائل آگاه نماید.

 

۱۲.هزینه‌های چاپ طراحی را به طراح واگذار می‌کنند

بسیاری از مشتریان طراحی، چاپ پروژه را هم به طراح واگذار می‌کنند. تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. در بسیاری از موارد خطاهایی در چاپ وجود دارد که مشکل چاپخانه است ولی هزینه تجدید چاپ بر عهده طراح قرار می‌گیرد. پس بهتر است چاپخانه‌های معتبر را به مشتری معرفی کنید تا خطاهای چاپی به گردن شما نیافتد. اگر مسئولیت چاپ را قبول کردید پس وظیفه نظارت بر چاپ نهایی و تجدید چاپ را هم پذیرفته‌اید. در این صورت هزینه این کار را در قرار یا دستمزد نهایی لحاظ کنید.

 

۱۳. تمایلی برای پرداخت هزینه‌های اضافی ندارند

اگر بخواهید در پایان پروژه، هزینه بالاتری را مطالبه کنید، کار چندان جالبی نیست. پس هزینه‌های اضافی را از ابتدا در قرارداد قید کرده یا به مشتری گوشزد کنید. این هزینه‌ها مربوط به خرید عکس، تصویر، چاپ و هزینه‌های تحویل زودتر از موعد مقرر است.

 

۱۴.لغو پروژه‌ها

لغو پروژه از جانب طراح یا مشتری را باید در نظر گرفت. بستن قرارداد با برونسپاری پروژه به سایت های دورکاری، بهترین روش برای مقابله با این مشکل است. اگر پروژه‌ای از جانب کارفرما لغو شود، پس هزینه کارتان تا جاییکه انجام شده باید پرداخت شود. اگر طراحان گرافیکی، پروژه را لغو کند هم باید خسارت مشتری را پرداخت کنند. برخی از طراحان از زیر بار جبران خسارت شانه خالی می‌کنند ولی با ثبت پروژه در کارلنسر، ضمانت تکمیل پروژه را دریافت خواهید کرد.

 

۱۵.اطلاعات پروژه را بعد از چند ماه یا چند سال مطالبه می‌کنند

برخی از مشتریان بعد از مدت‌ها برای دریافت مجدد فایل‌ها مراجعه می‌کنند. بهتر است طراحان، نسخه ای از پروژه‌ها را در جای مطمئن ذخیره کنند. این کار باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود.

 

۱۶.شکایت حقوقی

هیچ کسی از این شرایط خوشنود نمی شود ولی به عنوان یک طراح خودتان را آماده کنید. تمامی ایمیل‌ها، قراردادها و جزئیات را ذخیره کنید تا در صورت نیاز به عنوان مدرک و شاهد از آنها استفاده نمایید. اگر هم شکایتی در مورد طراحی گرافیکی پیش آمد در مورد حق و حقوق قانونی خودتان با یک وکیل مشورت کنید. برای یافتن وکلای خبره از دوستان و آشنایان کمک بگیرید تا اگر نیاز به حضور در دادگاه پیدا کردید؛ به جای شما در دادگاه حاضر شود.

 

۱۷.کنترل بیش از حد

برخی از مشتریان طراحی کنترل بیش از حدی روی پروژه داشته و امکان آزادی عمل و خلاقیت چندانی را به طراح نمی‌دهند. در مواجهه با این گونه مشتریان بدون بی احترامی به آنها گوشزد کنید که طراح پروژه، شما هستید. نظراتتان را با اعتماد به نفس و بدون ترس، مطرح کرده و به توافق دو جانبه برسید.

 

۱۸.فقدان جستجو و برنامه ریزی

گاهی اوقات مشتری به دنبال طراحی سایت است ولی هیچ ایده‌ای در این باره ندارد. آن‌ها هیچ جستجو و برنامه ریزی برای این طراحی انجام نمی‌دهند ولی انتظار طراحی یک سایت پیچیده با امکان به روز رسانی ساده را دارند. واقعیت را برایشان توضیح داده تا به دیدگاه درستی در مورد طراحی برسند.

 

۱۹.همه چیز را می‌دانند

مشتریان همه چیز دان مثل مشتریان کنترل کننده، به فکر تسلط کامل روی پروژه هستند. آنها به خیال خودشان کل این حرفه را از صفر تا صد می‌شناسند. آن‌ها همه چیز را به شما دیکته کرده و شما را وارد به طراحی بر اساس سبک خاص خودشان می‌کنند. در مواجهه با این افراد، صبور باشید. هیچوقت از اظهار نظر نترسید. آن‌ها شما را به عنوان یک طراح حرفه‌ای استخدام کرده‌اند. اگر طراحی خودشان بهتر است؛ پس چرا کار را به فرد دیگری واگذار نمی‌کنند؟

 

در نهایت…

شاید با برخی یا همه موارد  فوق در طول کار با مشتریان طراحی مواجه شده‌اید. در تمامی این موارد با صبر و حوصله و کمی تدبیر می‌توان به توافق دو جانبه و جلب رضایت مشتری رسید. اگر با عادات بد دیگری مواجه شده‌اید، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: چهار شنبه 20 دی 1402برچسب:,
ارسال توسط ایرانیکان

راهکارهای آغاز یک هفته کاری موفق و شاد

یک هفته کاری موفق را فقط خودتان می‌سازید. یعنی به انتخاب خودتان وابسته است. برخی از ما به خاطر مشغله زیاد و کسب درآمد بیشتر، حتی روزهای تعطیل هم در خانه مشغول کار هستیم. گاهی غروب جمعه را غم انگیز می‌دانیم؛ چون ما را به یاد صبح شنبه می‌اندازد. در این بین برخی از مردم با حس شادابی حاصل از تعطیلات پایان هفته و به امید شروع هفته‌ای پر انرژی به خواب می‌روند.

اغلب افراد به ویژه مردان برای تأمین هزینه‌های زندگی و خانواده به کار نیاز دارند. اگر این کار به نوعی بیگاری و اجبار تبدیل شود؛ دیگر حس خوشایندی به همراه ندارد. با تغییر نگرش نسبت به کار و زندگی می‌توان به آرامش و شادکامی رسید. بهترین انتخاب ممکن برای داشتن زندگی شاد، ساختن یک هفته کاری موفق است.

گاهی اوقات در پایان هر هفته، کلی وعده و وعید برای انجام کارهای عقب مانده و توسعه شرایط کاری به خودمان می‌دهیم. اما روی یک چشم بر هم زدن هفته جدید می‌آید و پایان می‌پذیرد.  برای شروع و تداوم یک هفته کاری موفق به تمرکز و برنامه ریزی نیاز دارید.

برنامه ریزی در جهت یک هفته کاری موفق باعث کاهش استرس می‌شود. این کاهش استرس، حس کنترل روی زندگی را افزایش داده و نوعی سرمایه گذاری برای رسیدن به سلامت بلندمدت است. از این رو  در این مقاله، راهکارهایی را برای شروع یک هفته کاری موفق ارائه می‌دهد.

خودتان را برای هفته‌ای شاد آماده کنید

شاد بودن هم یک انتخاب است. اگر فقط به رئیس و مشتری فکر کنید؛ پس آنها باید شادی یا غم شما را رقم بزنند. به جای این طرز فکر، شادکامی را انتخاب کنید. شما می‌توانید این شادی را به سایر افراد در محل کارتان هم منتقل کنید. هیچ کسب و کاری عاری از مشکل نیست ولی با صبر و افکار مثبت می‌توان به راه حل مناسب رسید.

 

هوشیاری ذهنی برای شروع هفته کاری موفق

تا چه حد برای زندگی در لحظه ارزش قائل هستید؟ آیا نسبت به تمامی فعالیت‌هایتان از نفس کشیدن گرفته تا کار کردن، ذهن آگاه هستید؟ یعنی تا چه حد با هوشیاری نسبت به وضعیت بدنی خودتان به فعالیت می‌پردازید؟ در همین لحظه که این متن را می‌خوانید، چه حسی دارید؟ آیا گرسنه یا تشنه هستید؟آیا پشت میز کارتان، قوز کرده‌اید؟ شاید هم جایی از بدنتان درد می‌کند؟ به هر حال، می‌توانید بسیاری از امور زندگی و کاری را با ذهن‌آگاهی انجام دهید. در ادامه به سه مورد از مصادیق ذهن آگاهی در زندگی کاری اشاره می‌کنیم.

 

تنفس ذهن‌آگاه در طول هفته کاری موفق

هر لحظه در حال نفس کشیدن هستیم. تنفس، اکسیژن لازم برای فعالیت‌های زیستی سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. تا به حال چقدر به تنفس با کیفیت فکر کرده‌اید؟ روزی چند بار نفس عمیق می‌کشید؟ همین حالا هم در حال دم یا بازدم هستیم. یک لحظه به فرو بردن هوا به داخل ریه‌هایتان فکر کنید. نفس عمیق بکشید و حس خوب این تنفس را تجربه کنید.

همواره نمی‌توانیم با ذهن‌آگاهی نفس بکشیم؛ ولی این کار برای تجدید روحیه، رهایی از خستگی و بازیابی تمرکز کار خوبی است. قبل از شروع هفته جدید می‌توانید تنفس ذهن آگاه را تمرین کنید.

در مکانی آرام قرار بگیرید و روی جریان هوایی که از بینی وارد شده و به داخل ریه‌ها می‌رود متمرکز شوید. در حین توجه به نفس کشیدن، انبوه کارها و مشغله‌های ذهنی به سراغتان می‌آید، آشفته نشوید و دوباره به نفس کشیدن فکر کنید. این تمرین ساده، آگاهی شما نسبت به آرامش بدنی را افزایش داده و توانایی تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

 

تغذیه سالم و مناسب

به غذایی که در پایان هفته می‌خورید و وعده‌های غذایی محل کارتان فکر کنید. ارزش غذایی مواد مصرفی شما در خانه و محل کار تا چه حد انرژی لازم برای کار روزمره را فراهم می‌کند؟ آیا وقت کافی برای صرف غذا می‌گذارید؟ به مزه غذا فکر می‌کنید؟ آیا با لذت غذا می‌خورید؟

 

خوردن و آشامیدن یکی از نیازهای حیاتی برای تداوم زندگی و لذت بردن از آن است. بنابراین برای شروع یک هفته کاری موفق به انرژی کافی نیاز دارید. این انرژی را از غذاهای سالم و خوشمزه کسب خواهید کرد. در حین خوردن غذا هم به مزه و ترکیب طعم هر لقمه از غذا فکر کنید. آیا بی مزه یا پر ادویه است؟ آنقدر شتابزده نخورید که ناگهان با ظرف خالی غذا مواجه شوید.

صبحانه را فراموش نکنید. اگر در حین غذا خوردن با اطرافیان حرف می‌زنید به تأثیرش روی ریتم خوردن توجه کنید. آیا آشفته می‌شوید و بیش از حد می‌خورید؟ آیا سوء هاضمه می‌گیرید و کمتر می‌خورید؟ البته همواره نمی‌توانید با ذهن‌آگاهی غذا بخورید. ولی کمی ذهن‌آگاهی در هر کاری، شما را بهتر با شرایط بدنی و روحی خودتان آشنا می‌کند.

 

پیاده روی 

برخی از افراد برای رسیدن به محل کار از انواع وسایل نقلیه شخصی یا عمومی استفاده می‌کنند. برخی مسیر کوتاه تا محل کار را پیاده می‌روند. فریلنسرها هم که محل کار مشخصی ندارند؛ برای تجدید قوا به پیاده‌روی و گردش می‌روند. به هر حال پیاده‌روی را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید.

با آرامش قدم بردارید و حرکت بدنتان را با تنفستان هماهنگ کنید. مثلاً با هر دم و بازدم، سه گام بردارید. در این بین اگر کارهای خانه و مشکلات شغلی به سراغتان آمد، آن‌ها را رها کرده و دوباری روی حرکت آرام، متمرکز شوید.

البته همه فعالیت‌های روزمره را نمی‌توان با ذهن‌آگاهی انجام داد ولی کمی ذهن‌آگاهی در تمامی کارها خوب است. تمرین ذهن‌آگاهی به انسجام فکری شما کمک کرده و قدرت تمرکز روی فعالیت‌های کاری را افزایش می‌دهد. همه این موارد مقدمه‌ای برای شروع یک هفته کاری موفق را فراهم می‌کنند.

 

به فضای اطرافتان نظم دهید

فضای تمیز و منظم در خانه و محل کار باعث آرامش ذهن می‌شود. لباس‌های کثیف را بشویید، اتو کنید و در کمد جای دهید. ظرف‌ها را بشویید و خانه را مرتب کنید. میز کارتان را تمیز و مرتب کنید. پرونده‌ها و اسناد را در جای مشخصی قرار دهید. محتوای کامپیوترتان را پوشه‌بندی کنید.

برای نظم دادن به استفاده از رسانه اجتماعی هم می‌توانید از اپلیکیشنی برای زمانبندی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. اگر فریلنسر طراحی سایت یا تولید کننده محتوا هستید؛ به راحتی از برنامه‌های آنلاین و نرم افزارهای مدیریت محتوا برای نظم دهی به فعالیت‌هایتان استفاده کنید تا بتوانید هفته کاری موفقی را شروع کنید.

 به مقدار کافی بخوابید

کم خوابی روی بهره وری کاری شما اثر دارد. هر فردی با توجه به سن و شرایط زندگی به پنج تا هشت ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد.  با خواب کافی، ریتم شبانه روزی بدنتان تنظیم شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه را پیدا می‌کنید. برخی از افراد علاوه بر خواب شبانه به خواب عصرگاهی هم نیاز دارند. البته پایان هفته را فقط به خوابیدن و جبران کم خوابی هفته قبل اختصاص ندهید. تعطیلات آخر هفته، وقتی برای لذت بردن از زندگی در کنار خانواده و دوستان است.

 

برنامه ریزی عملی برای شروع یک هفته کاری موفق

فهرستی از کارهای هفته جاری تهیه کنید. زمان موجود و موعد تحویل هر پروژه را به دقت ثبت کنید. اگر برخی از موارد ساده مثل کلید، گوشی و کارت شناسایی را جا می‌گذارید؛ آنرا در ابتدای برنامه یادداشت کنید. این برنامه ریزی باعث کاهش استرس می‌شود. برای برنامه ریزی منسجم به نکات زیر دقت کنید.

 

بررسی اهداف بلند مدت برای شروع هفته کاری موفق

قبل از برنامه ریزی برای هفته جدید، پیشرفت‌های قبلی خودتان را وارسی کنید. در هفته گذشته چقدر موفق بوده‌اید؟ چه کارهایی را به اتمام رسانده و کدامیک نیمه کاره هستند؟ تا ماه آینده باید به کدام اهداف کاری و مالی برسید؟

 

اولویت بندی کارها

برنامه ریزی کاری را به ترتیب اولویت انجام دهید، اول امور مهم‌تر را یادداشت کرده و بعد به کارهای ساده‌تر بپردازید. هر چقدر روز یا هفته کاری را با آرامش بیشتری آغاز کنید؛ احتمال رسیدن به اهداف مدنظرتان در پایان هفته افزایش می‌یابد.

برای برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر می‌توان از اپلیکیشن‌های تقویمی یا کاری استفاده کرد. برنامه خودتان برای هر روز کاری را در این اپلیکیشن ثبت کرده و برای رویدادهای مهم، زنگ هشدار قرار دهید.

 

اوقات فراغت

در طول برنامه‌ریزی کاری، اوقات فراغت را لحاظ کنید. کار مداوم و بی وقفه باعث فرسودگی شغلی می‌شود. برای موفقیت و بهره‌وری کاری به تجدید قوای ذهنی و جسمی نیاز دارید. با در نظر گرفتن زمان استراحت در طول برنامه کاری، از خودتان و کسب و کارتان مراقبت می‌کنید.

 

برای موفقیت کاری به نیازها توجه کنید

هر فردی در موقعیت کاری خودش، نیازهای خاصی دارد. برخی از افراد به آزادی عمل بیشتر، فرصت مدیریت، حمایت بیشتر، حقوق بیشتر و سایر موارد نیاز دارند. برای اجرای برنامه‌ریزی کاری خودتان و موفقیت در کسب ‌و کار، نیازهایتان را مطرح کنید.

علاوه بر نیازهای خودتان، به نیازهای دیگران هم توجه کنید. همدلی در سازمان یکی از عناصر لازم برای همکاری تیمی در جهت دستیابی به اهداف سازمان است. اگر بتوانید به همکاران، کارفرما و مشتریان کمک کنید، سود این کار در قالب ایجاد جو سازمانی شاد و موفق به خودتان باز می‌گردد.

 

واگذاری اختیارات کاری

شما نمی‌توانید یک تنه همه کارها را انجام دهید. برای رسیدن به موفقیت باید واگذاری کارها و مدیریت روی امور مختلف را یاد بگیرید. برای ساختن یک هفته کاری موفق از دیگران کمک بگیرید. چه اموری در برنامه ریزی هفتگی را می‌توان به سایر کارکنان یا افراد خارج از سازمان واگذار کرد؟ واگذاری مسئولیت‌های کاری مهم به دیگران، باعث افزایش صلاحیت و تجربه کاری آنها می‌شود. با این کار به آنها اعتماد کرده و به یک رابطه برد-برد می‌رسید.

در نهایت…

هیچگاه هفته را با امید رسیدن به تعطیلات آخر هفته آغاز نکنید. هر هفته کاری فرصتی برای رسیدن به اهداف زندگی و پیشرفت در کار است. از این فرصت‌ها به طور بهینه استفاده کنید. تنها روی گذشت زمان متمرکز نشوید. با کمی توجه به سلامت جسمی و روحی، آماده شروع هفته کاری موفق می‌شوید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: سه شنبه 19 دی 1402برچسب:,
ارسال توسط ایرانیکان

تست مامان یا The Mom Test عنوان کتابی نوشته راب فیتز پاتریک است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. طبق ایده محوری در این کتاب، کارآفرینان، توسعه دهندگان و طراحان همواره نسبت به واکنش‌های مادرانشان، حساس هستند. آیا شما هم همواره در هر کاری به دنبال تأیید شدن از جانب مادر و سایر آشنایان هستید؟ تست مامان روش مناسب برقراری ارتباط با مشتری را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار به شما آموزش می‌دهد. با انجام درست این تست می توانید به تحلیل درست و واقع بینانه ای از بازار هدف ، مشتریان بالقوه و شانس موفقیت محصول یا خدمات مد نظر خود برسید. 

 در این مقاله خلاصه‌ای کاربردی از این کتاب را در اختیار شما قرار می‌دهد. فرقی ندارد که کسب و کاری کوچک، متوسط یا بزرگ دارید. با تست مامان کاربردی بودن هر ایده جدیدی را می‌توان بررسی کرد.

توصیف کلی تست مامان

این تست راهنمایی برای ارزیابی ایده‌های فعلی و آتی در هر کسب و کاری است. در تست مامان ابزارهایی برای گفتگو با مشتریان، شناخت خواسته‌های واقعی آنها و کنار زدن نظرات غیرمرتبط فراهم شده است. تست مامان نحوه پرسیدن سؤال‌های خوب را به شما آموزش می‌دهد؛ پس دیگر با دروغ و تأییدهای پوشالی مواجه نمی‌شوید. اگر عاشق ایده جدیدی شده‌اید، قبل از اجرایی کردنش، ابتدا با تست مامان آشنا شوید.

 

ایده اصلی در تست مامان

طبق ایده اصلی در تست مامان، نظر واقعی و به دور از احساسات شخصی مادرتان و افرادی عادی مانند او مهم است. البته اهمیت و نکته کلیدی در نحوه سوال پرسیدن است . کاربر احتمالی محصول یا خدمتی که قصد طراحی آن را دارید، الزاما فردی کارکشته در حوزه فناوری نیست. این فرد عامی می‌خواهد از مزایای ایده شما بهره‌مند شده و مشکلات زندگی خودش را حل کند. اگر هم ایده‌ای برای پرسونای خریدار متخصص در حوزه فناوری دارید؛ بازهم می توانید پرسونای خریدار را به جای مادرتان قرار داده و گفتگوی سازنده را با او در پیش گیرید.

فرض کنید قصد دارید با طراحی وبسایت و فروش آنلاین محصولات کسب و کاری را شروع کنید. طبق شیوه این تست نباید مستقیما از مردم در مورد خوب بودن ایده کسب و کار سؤال کنید. این پرسش هوشمندانه نیست. چون مردم، مخصوصا اطرافیان؛ دوستان و اعضای خانواده برای به دست آوردن دلتان به شما دروغ می‌گویند. در عوض از زندگی و مشکلات مردم بپرسید. با این روش به داده‌های کافی می‌رسید؛ سرمایه گذاری روی کسب و کارتان را مرور می‌کنید و محصول یا خدمات دلخواه مردم را تولید خواهید کرد.

 

نکات مهم در تست مامان:

 

  • به جای بیان ایده جدید کسب و کار برای دیگران به گفتگوی عادی با آنها پرداخته و از آنها بازخورد بگیرید.
  • در آغاز کسب و کار به دنبال راضی کردن همه افراد نروید.
  • به طور مرتب از مشتریان فعلی، بازخورد دریافت کنید. از آنها کمک بگیرید. اگر نظرات بدی در مورد کسب و کار فعلی دریافت کردید، نباید به شما بر بخورد چون همیشه حق با مشتری است.

شش درسی که از تست مامان می‌گیرید

درس اول: از هیچ کس در مورد خوب بودن ایده کسب و کار، سؤال نپرسید.

درس دوم: یک گفتگوی بد را به گفتگوی خوب تبدیل کنید.

درس سوم: به دنبال تعریف و تمجید نروید.

درس چهارم: اخبار بد را بپذیرید.

درس پنجم: از مشتریان احتمالی کمک بگیرید.

درس ششم: بخش مشتری (Customer Segment or Slicing) خاص خودتان را پیدا کنید.

در ادامه هر کدام از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

درس اول: از هیچ کس در مورد خوب بودن ایده کسب و کار سؤال نپرسید

مردم همواره از ایده شما تعریف می‌کنند؛ چون نمی‌خواهند احساساتتان خدشه دار شود. اگر از دیگران بپرسید:«ایده‌ای برای شروع کسب و کار دارم، نظرتون چیه؟» با این پرسش آنها را تشویق به تأیید ایده می‌کنید و پاسخی که در اغلب موارد به دست می‌آورید؛ این است: «ایده خوبیه!»

شما به عنوان یک کارآفرین به دنبال بازخوردهای مثبت کاذب نیستید. اگر عزمتان را جزم کرده‌اید؛ پس باید قبل از صرف چند سال وقت و هزینه برای تولید محصولات و خدمات، مشکلات واقعی مخاطب را بشناسید.

حالا چطور باید مشکلات واقعی مخاطب یا مشتری احتمالی را بشناسیم؟ این کار با یک گفتگوی مفید میسر می‌شود. سه قاعده ساده در تست مامان برای شکل گیری یک گفتگوی سازنده وجود دارد:

  • به جای ایده خودتان در مورد زندگی مشتری صحبت کنید.
  • به جای اظهار عقیده در مورد آینده به رویدادهای خاص در گذشته بپردازید.
  • تا حد امکان بیشتر گوش کنید و کمتر حرف بزنید.

در واقع تست مامان به دنبال طرح پرسش‌هایی است که حتی مادرتان هم نتواند در پاسخ به آنها دروغ بگوید. اگر به خوبی به طرح پرسش بپردازید؛ مخاطبان حتی متوجه ایده‌ شما نمی‌شوند.

 

درس دوم: یک گفتگوی بد را به یک گفتگوی خوب تبدیل کنید

اگر قبل از تولید یک محصول به این فکر کنید که حتماً آنرا خواهند خرید؛ مرتکب اشتباهی مرگبار شده‌اید. نباید یک ایده را با این پیش فرض اجرایی کنید. در حین گفتگو با مشتریان باید از این اشتباهات اجتناب کنید. در حین گفتگو باید به دنبال اطلاعات مهم و مشخص بروید. با این اطلاعات می‌فهمید که ایده شما ارزش اجرایی شدن را دارد یا نه.

مردم در اغلب مواقع به شکوه و گلایه می‌پردازند. آنها توجهی به راه حل مشکلات ندارند. در چنین شرایطی به راهتان ادامه دهید و با فرد دیگری گفتگو کنید. پرسش‌های زیر برای گفتگو در مورد مشکلات مفید هستند.

  • «بیشتر در مورد مشکلت توضیح بده؟»
  • «چرایی این قضیه تا این حد برایت ناخوشایند است؟»
  • «آخرین بار، کی چنین مشکلی داشتی؟»
  • «کاری برای حل آن انجام داده‌ای؟»
  • «روش دیگری را امتحان کردی؟»
  • «حالا چطور با آن مواجه می‌شی؟»
  • «بهترین راه حل چیه؟»

اگر مردم اهمیتی به راه حل مشکل خودشان نمی‌دهند؛ پس یعنی ارزشی هم برای راه حل پیشنهادی شما قائل نیستند. این افراد همواره شاکی هستند و مشتریان بالقوه محسوب نمی‌شوند. اگر هم راه حل‌های فعلی را دوست ندارند، شاید شما بتوانید به راه حل جدیدی برسید.

 

درس سوم: به دنبال تعریف و تمجید نروید

از نظر طراح تست مامان، تمجید طلبی بدترین کار ممکن است. افراد تمجید طلب به طور معمول یک عده انسان خودشیفته و خودخواه هستند که به دیگران اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها به سادگی خواهان پول و شهرت هستند. با این وجود اگر اهمیتی به دیگران نمی‌دهید؛ پس در تولید محصول و خدمت هم به موفقیت نمی‌رسید.

تمجید طلبی در حین صحبت از ایده خودتان، شرایط زیر را تداعی می‌کند:

  • «به فکر شروع یک کسب و کارم . . . به نظرت کارآیی داره؟»
  • «ایده فوق العاده‌ای برای ساخت اپلیکیشن موبایل دارم . . . دوستش داری؟»
  • «به خاطر پروژه‌ای مهم می‌خواهم شغلم را رها کنم . . . نظرت چیه؟»
  • «نه، دوستش ندارم . . . »
  • « این نظر توئه ، ولی من می خوام انجامش بدم!»

اگر می‌خواهید به طور مداوم از ایده خودتان صحبت کنید، هر کسی به شما جواب مثبت خواهد داد. اگر به جای حرف زدن و تأیید خودتان به حرف طرف مقابل هم گوش کنید؛ اطلاعات زیادی به دست خواهید آورد. اگر تنها چند دقیقه ساکت بمانید، مطالب مفید زیادی یاد می‌گیرید.

 

درس چهارم: اخبار بد را بپذیرید

به اعتقاد نویسنده کتاب تست مامان اگر از ابتدا تمام سرمایه را صرف اولین ایده کسب و کارتان کنید و آن ایده شکست بخورد، با عواقب بدی مواجه می‌شوید. در مقابل اگر یک صدم سرمایه را صرف آگاه شدن از نامناسب بودن ایده کنید؛ می‌توانید باقی سرمایه را صرف یافتن مسیر درست برای رسیدن به اهدافتان کنید.

اگر ایده‌ای برای تولید برندی جدید دارید؛ با انبوه مشتریان احتمالی صحبت کنید. اگر آنها اهمیتی به این محصول نمی‌دهند پس به نتیجه‌ای عالی رسیده‌اید! چون از هدر رفت چند ماه یا چند سال وقت و هزینه جلوگیری کرده‌اید.

مردم از پاسخ رک و راست طفره می‌روند. ولی آگاهی از درست بودن ایده قبل از اجرایی شدنش، بهترین کار ممکن است. هنگامیکه با مردم در مورد کارآیی یک ایده صحبت می‌کنید؛ یعنی دنبال دانستن حقیقت هستید.

 

درس پنجم: از مشتریان احتمالی کمک بگیرید

کمک گرفتن هیچ اشکالی ندارد. افراد موفق، غرور را کنار می‌گذارند و از دیگران کمک می‌گیرند. هنگامی که از دیگران مشورت می‌گیرید، اینگونه سر گفتگو را باز کنید:«می‌تونم از شما مشورت بگیرم، وقت داری با هم چای بخوریم؟» اینگونه یک گفتگوی غیررسمی و خودمانی را شروع کنید. براساس تست مامان برای دریافت بازخورد به پنج عنصر زیر دقت کنید:

  1. چشم انداز: ایده را مطرح نکنید. فقط بگویید که برای حل مشکل الف به دنبال راه حل می‌گردم.
  2. قابگیری: بگویید که در کدام مرحله از حل مشکل قرار دارید.
  3. نقطه ضعف: مشکلتان را مطرح کرده و با نشان دادن نقطه ضعفتان، به طرف مقابل فرصت کمک کردن دهید.
  4. ارج نهادن: از کمک طرف مقابل به ویژه در رابطه با خودتان، تمجید کنید.
  5. تقاضا کردن: تقاضای کمک کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

سلام پیام، من به دنبال کاهش مشکلات اجاره میز و دفتر اداری برای کسب و کار جدیدم هستم (چشم انداز). من تازه کارم و هنوز چیزی برای فروش ندارم ولی به دنبال محصولی مفید هستم (قابگیری). دیدگاه من به این قضیه در حکم یک مستأجر است و اطلاعی از دیدگاه مالک ندارم (نقطه ضعف). می‌دانم که مدتی است میزهای اداری را اجاره می‌دهی و می‌توانی به من در این زمینه کمک کنی (ارج نهادن). آیا برای هفته آینده وقت داری تا با هم در این باره صحبت کنیم؟ (تقاضای کمک).

درس ششم: بخش مشتری خاص خودتان را پیدا کنید

ما قبل از خدمت رسانی به همه، اول باید به برخی از افراد خدمت رسانی کنیم. اگر تقسیم بندی وسیعی از مشتریان دارید و به هر تقاضایی جواب مثبت می‌دهید؛ پس باید خودتان را محدودتر کنید. حالا بهتر است تا برخی از ویژگی‌های اضافی را از محصول حذف کنید.

به عبارت دیگر، شما قادر به خدمت رسانی به همه مردم نیستید. این کار به ویژه در ابتدای شروع کسب و کار بسیار دشوار است. در ابتدا باید افرادیکه بیشترین تمایل برای خرید را دارند، مشخص کنید. حالا باید بدانید که این افراد را از کجا پیدا کنید. آیا در فروشگا، فضای مجازی و خیابان حضور دارند؟

با تعیین مشخصات مشتریان ایده آل، به خوبی زمانتان را برنامه ریزی نموده و ویژگیهای غیرضروری محصول یا خدمت را حذف می‌کنید. حالا می‌دانید که با چه کسی گفتگو کنید؛ چه کار انجام دهید و چگونه مشکلات را حل کنید. به این فرایند، تقسیم بندی مشتری یا بخش مشتری گفته می‌شود. در اینجا باید روی گروه خاصی از افراد متمرکز شوید و کسب و کارتان را حول آنها تشکیل دهید. با این روش راحت‌تر به مشتریان احتمالی دسترسی پیدا خواهید کرد.

نکات کاربردی تست مامان

قبل از اجرایی کردن ایده کسب و کارتان، مؤلفه‌های زیر را بر حسب تست مامان مدنظر قرار دهید.

  • ایده شما چه مشکلی دارد؟ برای ساخت چه محصول یا خدمتی در حال برنامه ریزی هستید؟ مشخص و دقیق عمل کنید. قبل از شروع به کار مشکلات ایده خودتان را بررسی کنید.
  • بخش مشتریان هدف را محدود کنید. نمی‌توانید برای همه محصول بسازید و خدمت رسانی کنید. باید اختصاصی عمل کنید. پس مخاطبان هدف را محدود کنید و روی گروه خاصی متمرکز شوید.
  • سه معیار اصلی تست مامان را مدنظر قرار دهید. این سه معیار شامل (۱)شناخت، (۲)تمایل و(۳) توانایی هستند. این امر با تحقیقات بازار میسر می شود. یعنی آیا کاربر نهایی محصولی که قصد طراحی آنرا دارید؛ کاربرد محصول را می‌شناسد؟ تمایلی به استفاده از آن دارد؟ توانایی استفاده را دارد؟
  • فهرستی از سه پرسش اصلی را تهیه کنید. قبل از گفتگو و ملاقات با مشتریان احتمالی، آماده پرسش و پاسخ شوید. سه پرسش اصلی را مجسم کرده و یادداشت کنید. اگر بر حسب دستورالعمل مشخصی، گفتگو را پیش ببرید، کارتان ساده‌تر شده و زودتر به نتیجه می‌رسید.
  • پرسش‌های بحرانی: هرگاه که با فردی در حال گفتگو هستید؛ باید پرسشی سرنوشت ساز را مطرح کنید. این پرسش می‌تواند تجسم فعلی از کسب و کارتان را به طور کامل تخریب کند. با این روش برای شرایط بدتر آماده شده و یا راحت‌تر ایده جدید را کنار می‌گذارید.
  • یک صفحه مجازی بسازید: قبل از رها کردن کسب و کار فعلی و آغاز کسب و کار مورد علاقه خودتان می‌توانید یک صفحه آنلاین بسازید. در آنجا به توصیف ایده‌ها، ارزش‌ها و جمع آوری ایمیل‌ها بپردازید. همچنین با کاربران این صفحه مجازی وارد گفتگو شوید.

 

در نهایت . . .

نباید از دیگران بپرسید که ایده کسب و کار خوبی در اختیار دارید یا نه. چون همه می‌توانند مثل مادرتان در پاسخ به این پرسش، دروغ بگویند. پس هرگاه قصد سرمایه گذاری روی ایده‌ای جدید را پیدا کردید؛ اصول کاربردی تست مامان را به یاد آورید.

تست مامان روشی بسیار ساده برای گفتگو با مشتریان احتمالی دارد. نمونه‌های موفق و ناموفق از طرح پرسش‌ در کتاب تست مامان مطرح شده‌اند که راهنمای خوبی برای کارآفرینان و مدیران کسب و کار هستند. این کتاب را می‌توان بهترین ابزار اعتبار بخشی به ایده‌های استارت آپی دانست. در واقع با تست مامان به صادقانه‌ترین نظرات و توصیه‌های ممکن در حین گفتگو با مشتریان خواهید رسید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: سه شنبه 19 دی 1402برچسب:,
ارسال توسط ایرانیکان
آخرین مطالب